Váš prohlížeč nemá povoleny cookies, tímto může být negativně ovlivněna funkčnost webových stránek Laskomat.cz.
Doporučujeme Vám si je povolit.
Návod pro Váš prohlížeč: Internet Explorer, Mozzila Firefox, Google Chrome, Opera, Safari

facebookgoogle plustwitterpinterest
vršek
spodek
vršek
laskomat
Laskomat je i na Twitteru!
spodek
vršek
spodek
Seznamka

BMW divize M: Přes čtyřicet let nejlepších sporťáků

 BMW divize M: Přes čtyřicet let nejlepších sporťáků
Foto: avtolog.com
Autor: Zdeněk Kolbuch

28. květen 2015 18:30

Proč se spokojit s obyčejným sériovým modelem, když můžete mít něco originálního – exkluzivního. Automobil, který nezapadne v řadě a nezůstane bez povšimnutí. Když uvidíte u BMW označení M, tak se zpravidla můžete těšit na řádně poladěný motor, převodovku, tlumiče, aerodynamiku a interiér. Nesmíme zapomenout ani na decentní vnější modifikace, přeci jen se musí být i na co dívat.

Divize Motosport GmbH byla založena před více jak čtyřiceti lety, aby ulehčila BMW v jeho závodním programu. V té době začínali v pouhých pětatřiceti lidech, ale už od roku 1988 jich bylo čtyři sta a dnes jich je tolik, že je divize M plnohodnotnou součástí nabídky BMW. Není se čemu divit, když jejich auta v 60. a 70. letech vyhrávala jeden závod za druhým.

Jedno vítězství za druhým

Zářným příkladem je hned jejich první čistě závodní automobil BMW M 3.0 CSL, který vyhrál Evropský titul v závodech cestovních vozů celkem sedmkrát a zvítězil i v závodě 24 hodin na okruhu Nürburgring. Pravým skvostem se ale stal až upravený sériový vůz BMW M1, který už si mohla zakoupit i široká veřejnost. Ten se poprvé ukázal na autosalonu v Paříži v roce 1978 a lidé, kterým koluje v krvi alespoň trochu benzínu, si ho hned zamilovali.    

Jednalo se vlastně o první auto s motorem uprostřed, které se kdy prodávalo veřejnosti. Jako srdce mělo tří a půl litrový šestiválec s výkonem 204 kW a dokázalo se prohánět po silnicích rychlostí až 260 km/h. Velmi pěkný kousek se povedl popartovému umělci Andy Warholovi, který ho pro závod 24 hodin Le Mans pomaloval pestrými barvami. K vítězství mu to sice nepomohlo, ale i šesté místo je krásné.

Přes všechny své plusy ale nebylo BMW M1 autem pro každodenní provoz. To přišlo až se zlomovým modelem divize M v roce 1979, konkrétně to byl model M535. Ten byl nejen velmi výkonný, ale mezi lidmi i dost oblíbený. Se svým šestilitrovým motorem byl nejrychlejším sériovým sedanem na trhu. Svému předchůdci nedělal ostudu ani na závodní dráze, když v roce 1995 vyhrál s přehledem závod 24 hodin Le Mans. Zvítězil také v prvním ročníku soutěže pro GTR.

Luxus, pohodlí a prestiž

V současnosti naleznete sportovní M verzi téměř u každého sériového modelu BMW. Mezi milovníky rychlých vozů jsou stroje divize M stále oblíbenější a není se čemu divit. Tato divize jim totiž dává přesně to, co chtějí – luxus, pohodlí a především prestiž. To potvrzují i nedávné modely 1 M Coupe s výkonem 340 koní a úžasné BMW M5 s nově vyvinutým 4,4 litrovým osmiválcem s výkonem 560 koní a maximálkou 305 km/h.

Divize M nikdy neusnula na vavřínech, je spíše jako víno, které teprve s časem dostane tu správnou chuť. Neustále se snaží o nejrůznější inovace, a je jedno, zda jde o motory, odlehčení vozu, nebo design – vždy se snaží odvést perfektní práci. Jejich technici dnem i nocí pracují na získání co největší dynamiky a efektivnosti ze sériových motorů. Jen do elektromobilů a hybridů se nepouštějí, takže na “ostrý“ elektromobil budoucnosti můžeme rovnou zapomenout.

1 Fotografie
 BMW divize M: Přes čtyřicet let nejlepších sporťáků 1
Další články