Váš prohlížeč nemá povoleny cookies, tímto může být negativně ovlivněna funkčnost webových stránek Laskomat.cz.
Doporučujeme Vám si je povolit.
Návod pro Váš prohlížeč: Internet Explorer, Mozzila Firefox, Google Chrome, Opera, Safari

facebookgoogle plustwitterpinterest
vršek
spodek
vršek
laskomat
Laskomat je i na Twitteru!
spodek
vršek
spodek
Seznamka

První kroky k veganství: Veganství není sprosté slovo!

První kroky k veganství: Veganství není sprosté slovo!
Foto: Kelly Garbato
Autor: Zuzana K.

26. únor 2015 13:24

„Je to časově a finančně náročné a navíc budu pořád nemocný, protože se mi na veganské stravě nedostane potřebné množství živin a vitamínů,“ zní z úst neználků dnes a denně. A přitom by třeba rádi tento krok ke zdravému životnímu stylu sami udělali, jen se této výzvě nedokážou postavit čelem. Nikdy se nehádejte s nikým, kdo vám chce veganství vyvrátit. Tento člověk si totiž zcela jistě neudělal žádný průzkum. Kdyby si ho totiž udělal, dávno by byl sám veganem. Zajímáte-li se trochu o přírodu, ekologii a také o práva zvířat, patrně víte, že vzdát se masa a živočišných produktů je správná věc. Nemusí to být taková dřina, stačí pár zásadních kroků a jste na správné cestě.

1) Zelenina jako hvězda talíře!

Masožravci často argumentují tím, co všechno by nemohli jako vegani jíst. Místo toho, aby se zaměřili na to, jaké mají najednou možnosti. A že je to výběr vskutku pestrý!  Ti, kteří se stanou vegany, znovuobjeví chuť zeleniny a ovoce, a vychutnávají si každé sousto! Skvělý pokrm nemusí vůbec obsahovat maso. Zkuste třeba takovou veganskou zeleninovou tortilu a bude vám to šmakovat! Stejně dobře se najíte, a ještě zůstanete zdravější a štíhlejší, vyměníte-li váš starý zvyk za talíř plný vitamínů! Vláknina vám navíc pomůže s metabolismem. Není zase tolik překvapivé, že někteří vegani nezáměrně hubnou. Maso nám zůstává v zažívací soustavě poměrně dlouho, zatímco zelenina jako bonus pomůže s vyprazdňováním!

2) Všechny barvy světa

Abyste se ujistili, že se vám na veganské dietě dostává všech potřebných živin, zajímejte se o to, jak můžete vyvážit svou stravu. Zatímco se hrdě pokládáte za vegana, měli byste mít určitý plán s balancovanou stravou. Klidně si udělejte jídelníček na celý týden, pomůže vám to alespoň hlídat, co jste snědli. Z lahodných fazolí se vám dostává proteinu a vláknina. Listová zelenina je skvělým zdrojem vitamínu A, C a K. Vybírejte si ze všech barev duhy, abyste dosáhli vyvážené stravy. Co vypadá dobře na talíři, to rádi sníme – proto je způsob servírování v restauraci taková věda! Jen ať to vypadá vábně!

3) Mléko má mnoho náhražek

Že si neumíte představit život bez cereálií ke snídani a pravého mléka ve vašem pečení? Všechno jde, když se chce! Budete překvapeni, kolika způsoby můžeme mléko nahradit. Na trhu je například mléko mandlové, sójové, rýžové nebo kokosové. Až je ochutnáte, zjistíte, že chutnají ještě o něco lépe než mléko klasické! V současné době existuje řada obchodu s veganskými potraviny. Určitě je alespoň jeden i ve vašem městě. Tam vám rádi poradí, jaké alternativy zvolit pro pečení a vaření místo klasických živočišných produktů. Stejně jako mléko můžeme i další mléčné produkty bez problémů nahradit něčím chutným a veganským. Co byste řekli na takový sýr z kešu oříšků, sóji či tofu? Chuťový rozdíl ani nepoznáte. Místo vajíčka nám při pečení poslouží obyčejný banán! Dalšími skvělými náhražkami vajíčka jsou například bramborový škrob nebo rozmixované brambory, dýně nebo rostlinný olej.

4) Najděte si spojence

Veganství může být váš nový životní styl. Je to vaše rozhodnutí, nepodílet se na násilí na zvířatech, které je spolu se získáváním masa a živočišných produktů spojeno. Sem tam najdete někoho, kdo bude mít sto argumentů, proč byste se na to měli vykašlat. Neposlouchejte je, oni jen třeba nevidí to, co vidíte vy, a nebo na to nemají náturu, vzdát se toho, na co jsou zvyklí, a začít novou etapu. Ideální bude najít si kamaráda či kamarádku, se kterým své počáteční nadšení, ale také obavy, můžete sdílet. Možná se ve vašem městě dokonce konají veganské pikniky nebo jiné srazy tohoto typu – jen zapátrejte. Není nic lepšího než se spojit s lidmi, kteří mají stejné hodnoty a stanoviska!

5) Hlavně bez depky

Máte hlad? Najezte se, proboha! Veganství není o hladovění! Zásobte se šťavnatým ovocem a voňavou zeleninou. Skvělou svačinkou, až vás na cestě z práce popadne mlsná, jsou například mandarinky, jablka, banány nebo mrkvičky s humusem a celerem. Kupte si mango, nakrájejte ho na plátky a nechce usušit! Lepší pochoutku jste dlouho nejedeli, a navíc zdravou! Noste si s sebou během dne takzvaný „lunch-box“, ve kterém máte připraveno jídlo z domova. Svody v podobě rychlého zakoupení čokoládové tyčinky tak zaženete. Mějte zdravou sváču připravenou stále po ruce v kabelce do školy, práce nebo posilovny.

Další tipy:

  • Ne všechny veganské věci jsou zákonitě zdravější. I tak byste si měli hlídat, co sníte. Veganské cookies nejsou nezbytně nutné zdravější variantou těch klasických. Česnekový chléb, upečený pomocí veganského margarínu také není tou nejzdravější variantou – čtěte složení a rozhodujte na jeho základě.
  • Jednoduchým a oblíbených obědem či večeří pro vegany jsou saláty! Připravíte jej vcelku rychle pomocí listové zeleniny, špenátových listů, nakrájených jahod, nektarinek, avokáda, granátového jablka, pomerančů, zkrátka čehokoliv, co máte z ovoce a zeleniny rádi. Nezapomeňte nakonec posypat patřičným množstvým ořechů, třeba pekanovými. Střídejte ingredience v salátu často, aby vás jeden druh nepřestal příliš brzy nudit.
  • Hodně pijte! Tělo se neustále snaží zbavovat toxinů a vy tomu správným pitným režimem napomáháte. Veganství vyžaduje čistou vodu, se kterou rozhodně nešetřete nejen během hlavních jídel, ale po celý den.
  • Spojte veganství se cvičením pro dokonalý výsledek. Duše a tělo se budou pomalu uzdravovat, zatímco vy si dopřáváte denně množství zeleniny. U veganů je oblíbený celkově klidný životní styl. Mnoho veganů rádo cvičí jógu, protože jim pomáhá oprostit se od negativních myšlenek a udržet se fit.

Máte-li pocit, že by tohle byl pro vás velký krok a skok do neznáma a necítíte se na to přestat jíst najednou tolik věcí, staňte se nejdříve vegetariánem (pokud už nejste) a zařaďte do svého jídelníčku mnohem více čerstvé zeleniny a ovoce! Ovoce je skvělá svačina dopoledne, protože obsahuje přírodní cukry, zelenina doplní krásně večeři. „Byl jsem 4 roky vegetarián a už 3 měsíce jsem přešel k veganství. Nikdy jsem nebyl šťastnější,“ tvrdí 40letý vegan na internetovém fóru.

6 Fotografií
První kroky k veganství: Veganství není sprosté slovo! 1
{$nadpis} {$i}
{$nadpis} {$i}
{$nadpis} {$i}
{$nadpis} {$i}
{$nadpis} {$i}
Další články